Ładowanie...

Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa

Oddział w Gdańsku

Wycieczka na Mierzeję Wiślaną

Ciekawa inwestycja, jaką niewątpliwie jest budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, od dawna intrygowała budowlańców z Oddziału PZITB w Gdańsku. W końcu pandemia się skończyła i mogliśmy pojechać obejrzeć dobiegającą końca budowę. 21 czerwca 2022 roku dwudziestu dwóch członków i sympatyków PZITB udało się na wycieczkę techniczną w okolice wsi Skowronki na Mierzei Wiślanej.

Cały projekt obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą oraz układ drogowy z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu. Mosty są usytuowane przed i za śluzą dzięki czemu, zawsze gdy jeden z mostów będzie otwarty, ruch kołowy będzie się odbywał bez zakłóceń po drugim, równoległym moście. Na uwagę zasługuje fakt, że śluza z każdej strony jest wyposażona w podwójne bramy, co zdecydowanie wpływa na podniesienie poziomu niezawodności eksploatacyjnej obiektu. Budynek kapitanatu portu i obydwa mosty  są  już oddane do użytku. Śluza z zamknięciami wodnymi jest także gotowa. Dobiegają końca prace na falochronie wschodnim, do budowy którego zastosowano XblockPlus. XblockPlus to innowacyjna technologia zastosowana po raz pierwszy w Polsce, a drugi w Europie. Co więcej elementy XblockPlus po raz pierwszy były wbudowywane pod wodą. Technologia ta, w porównaniu z rozwiązaniami tradycyjnymi,  pozwala na zdecydowanie mniejszym zużyciem betonu (25% – 50%). Po raz pierwszy elementy XblockPlus zostały zastosowane w Afsluitdijk w Holandii w latach 2015-2018.

Inwestorem budowy kanału jest Urząd Morski w Gdyni, a cała inwestycja jest realizowana przez polsko-belgijskie konsorcjum NDI/BESIX. Jak się dowiedzieliśmy projekt jest realizowany przez multidyscyplinarny zespół  inżynierów, praktycznie ze wszystkich specjalizacji: hydrotechnicznej, drogowej, mostowej, teletechnicznej, sanitarnej i energetycznej.

Niestety z uwagi na silny wiatr nie mogliśmy z bliska przyjrzeć się budowie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym, stanowiącej jeden z istotnych elementów inwestycji. Wyspę o łącznej powierzchni 181 ha ma wypełnić w przyszłości urobek z pogłębionych torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Docelowo , będzie to przestrzeń dla wszelkiego rodzaju ptactwa. Po budowie oprowadzała nas pracowniczka firmy NDI   Aleksandra Staniewska, która zaprowadziła nas także na punkt widokowy, z którego mogliśmy podziwiać panoramę całej inwestycji.